fredag 11 april 2014

Matlista

Otippat nog hittade jag en lista om mat när jag kollade in på Blondinbellas blogg. Tyckte den var rätt trevlig så jag modifierade den pyttelite och listar mina egna grejer här. Enjoy!
Visit from Paul and Becki
Vad åt du senast? 
Några inte så jättegoda gorbis piroger... Kristoffer har jobbat så mycket den här veckan att det fick bli köpemat igår. Resultat. Ingen matlåda.

Den sista måltiden, om du fick välja? 
Oj vad svårt. Kanske en avsmakningsmeny av alla mina favoriträtter. Den skulle inte bli välkomponerad för fem öre men vad gör det. Vitvinsgratinerade ostron, raclette, "kinagryta" på älg, stekt makrill, dumplings från Din Tai Fung, lättstekta pilgrimsmusslor, risotto milanese, egenodlad sallad osv osv... Gud vad hungrig jag blev nu!

Bästa matstaden? 
Kanske Milano första gången vi var där. Kan i och för sig bero på att vi förlovade oss där så då känns liksom det lite som att allt smakade bra även om det säkert inte gjorde det.
år 2010-78
Sämsta matstaden? 
Bryssel utan tvekan. Jag minns bara vidriga musslor och torra våfflor. Blä. Inga bra (mat)minnen alls därifrån. Utom från hotellet. Som visserligen hade god mat men det räknas knappt.

Bästa restaurangmåltiden? 
Avsmakningsmenyn på Kock&Vin i Göteborg. Första avsmakningsmenyn jag åt så jag antar att den sticker ut lite då...

Bästa snackset? 
Lantchips

Mat du älskar att ha hemma? 
Inte så festligt kanske, men jag gillar att ha pasta hemma. Då kan jag liksom alltid få i mig någon mat om jag är hungrig. Och gärna ett paket ekologiskt bacon i frysen också.

Vad blir det till middag? 
Pizza tror jag. Både jag och Kristoffer är trötta och orkar inte laga något. Jag tror dock jag ska piffa till min pizza med extra krydda och sallad. Bästa Pizzan åt jag förresten i Stresa, Italien förrförra sommaren. Parmaskinka, parmesan, tryffel och ruccula var det på den. Mums!
Visit from Paul and Becki
Mat du hatar? 
Jag gillar egentligen de flesta kök. Nej förresten. Det är ju verkligen inte sant. Jag gillar inte indiskt sedan jag var där 2010. Så himla trött på nanbröd och kofta.

Om du bara fick äta en dessert för resten av ditt liv?
Frozen cheesecake kanske. Eller svenska jordgubbar med mjölk/grädde och socker
Midsommar 2012
Typisk skollunch? 
Tyckte (och tycker fortfarande) att raggmunkarna och fläskpannkakan var det godaste som fanns. På gymnasiet blev jag vegetarian i skolan eftersom jag tyckte den maten var godare. Utan just de dagar när det var raggmunkar/fläskpannkaka.

Vad är det knäppaste i din kyl? 
Nagellack. Eller kanske inte just nu. Tycker också det ser skumt ut när jag har pumpat och det står bröstmjölk där...

Och vad har du i grönsakslådan? 
Rödlök, gurka, rucula, isbergssallad, vitkål
Sardine
Och ost? 
På morgonen äter jag bara port salut eller något annat milt. Men annars älskar jag ost till mat. Mozzarella, brie, chevre, ricotta, parmesan, fetaost etc etc

Vem får äta från din tallrik? 
Vem som helst. Bara hen frågar först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!