tisdag 15 april 2014

Om blöjor

När jag pluggade på Chalmers lärde jag mig (bland annat) att blöjor är en av de största miljöbovarna (när det kommer till just barnprylar). Jag hade därför helst velat ha tygblöjor till Aaron. Inte bara just med hänsyn till miljön förstås, utan också för att jag har läst många undersökningar som visar på barn med tygblöjor blir blöjfria snabbare och för att det rent logiskt verkar bättre för en liten barnrumpa med tyg mot huden än papp/plast. Och så verkar det ju vara mycket mer ekonomiskt. Men. Det hade varit ett rent helvete att hålla på att tvätta eftersom vi inte har tvättmaskin i lägenheten. (Tycker att det är krångligt som det är.) Så därför kör vi engångsblöjor. Pampers och Libero. Förhoppningsvis kan vi testa tygblöjor när vi väl flyttar ut till ett hus. Anyways. Jag läste i alla fall den här intervjun med Pampers. Tycker att det var helt löjligt hur de väljer att inte svara på de miljörelaterade frågorna. Skickligt såklart. Men också rätt vilseledande. Så här läste jag nämligen deras svar gällande just miljö. (Ni kan läsa hela intervjun här.)

Fråga
Vad pampers svarar
Vad jag uppfatter det som

Varför luktar Pampers blöjor kemikaliskt?
Svar: Bakom framtagandet av Pampers blöjor står 700 olika forskare som bland annat är biologer, kemister och även en meteorolog. Pampers testar alla produkter i flera olika led innan de ens testas mot en bebis hud. Det finns inget i Pampers blöjor som föräldrar behöver vara orolig för. Pampers är medvetna om att kunder undrar över den lukt som ibland uppstår och menar på att det kan vara den snabba processen vid packning som gör att limmet i blöjorna inte hunnit torka innan de packas i platsförpackningen. Det finns inte någonting i Pampers blöjor som föräldrar behöver vara oroliga för ska skada deras bebisar på något som helst sätt.
De vet inte

Hur pass miljövänlig är blöjorna?
Svar: Pampers målsättning är att erbjuda produkter som är bra både för barnen och för miljön, idag och i framtiden. Pampers tittar på hela produktens livscykeln och har under de senaste åren tagit initiativ som avsevärt minskat belastningen på miljön inom såväl råvaror, tillverkning, transporter som hantering. Som exempel väger en blöja 35% mindre än för 15 år sedan. 
För det första. Dåligt ställd fråga. För det andra. Det finns inget i pampers svar som tyder på att de är bättre (eller sämre om jag ska vara snäll) än någon annan på marknaden. De nämner t.ex. inget om någon miljöcertifiering. 

Är Pampers blöjor ekologiska?
Svar: Det är svårt att skapa en blöja som är helt ekologisk av förklarliga skäl. Det som Pampers ser som en fördel i sin tillverkning är att de på 20 år har lyckats skapat torrare blöjor som kräver mindre material som i sin tur absorberar mera vätska samtidigt som blöjans absorberingsförmåga är skonsam mot barnets hud. 
Nej

Varför är inte Pampers blöjor svanen märkta?
Svar: Svanen tittar på lite andra kriterier och parametrar än vad Pampers gör i sitt miljöarbete. En sak som skiljer är t.ex. frågan om biologiskt nedbrytbart material som är en parameter för Svanen. Pampers anser att de flesta blöjor idag ändå sorteras som ”brännbart material” och de allra flesta blöjor bränns på våra sopstationer, detta gör att vikten av att ha en produkt som är biologiskt nedbrytbar då är av mindre betydelse i slutändan. Pampers anser det viktigare att titta på hela produktens livscykel och att göra de åtgärder som gör mest skillnad och Pampers anser att de viktigaste parametrarna är under själva tillverkningen/produktionen och materialet.
Bra att veta är att alla Pampers blöjor i butik är rekommenderade av Astma och Allergiförbundet.
För att pampers inte tycker att det är en viktig fråga.

Och ja. Jag inser att det förmodligen bara är jag som är det minsta intresserad av att läsa det här inlägget. Men det är ju helt okej. Det är ju min blogg :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!