torsdag 24 april 2014

Rutiner

Jag är riktigt dålig på att skriva ner hur våra dagar ser ut nu för tiden. Det är nog för att jag tänker att varje dag är den andra (ganska) lik. Men jag vet ju egentligen att saker och ting ändras hela tiden. Ibland långsamt men också rätt snabbt. Därför tänkte jag passa på att skriva av mig lite om vad vi gör på dagarna.
Påskhelg i Sjötorp
På morgontimmarna när jag är för trött för att gå upp brukar vi sovamma. Jag halvsover och Aaron sover/ammar i min famn. När han var mindre kunde vi göra det liggandes på sidan men jag kan inte riktigt slappna av på det sättet längre. (Annars så har vi ofta ganska korta amningsstunder nu för tiden vilket är lite konstigt att vänja sig på vid tycker jag. Det verkar liksom som att Aaron har börjat upptäcka sin omgivning mer och mer. Och den är utan tvekan mer intressant än vad mat är.)
Påskhelg i Sjötorp
Sedan bäddar jag sängen medan jag sjunger och Aaron kollar och slår på sina papperstranor innan vi går upp och tar på oss. Efter det är det dags för frukost och tandborstning medan Aaron gungar i babysittern. Ibland passar jag på att ta en dusch då också.

Så ser väl ungefär början på varje dag ut. Efter det varierar mat-, sov- och vakentiderna ordentligt. Även om han äter på ungefär 3h basis. Men följande grejer gör vi nästan alltid i alla fall:

  • Varje dag försöker jag se till att vi kommer ut och får lite frisk luft genom en 30-60min promenad i Slottsskogen. Längden på promenaden bestäms av när Aaron somnar i vagnen. Ju längre han kan ligga i vagnen innan han somnar - desto längre promenad. 
  • Jag försöker också att klämma in ett pass massage. När vi gör massage stänger vi in oss i badrummet, tar av oss alla kläderna (jag brukar dock behålla trosor och linne eftersom det känns sjukt konstigt att vara helt naken) och flyttar på allt som kan bli nerkissat. Jag pratar med Aaron hela tiden och berättar vilka massagerörelser jag gör, sjunger en sång eller berättar en historia. Ibland svarar han, blåser bubblor med salivet eller bara lever rövare med benen. Förutom att det är lite tungt för ryggen att sitta dubbelvikt så är det himla mysigt. Jag vet inte om massagen hjälper honom på något sätt rent fysiskt men jag inbillar mig i alla fall att anknytningen stärks av den. 

Men tro nu inte att det bara är mys och promenader dagarna i ända. Oh nej. Vi har ju hårdträning också. Tuffa träningspass på mage när vi tränar ryggmusklerna och dessutom lite koordinationsträning i babygymmet. Och när det blir tråkigt passar Aaron på att fatta ett ordentligt tag om de allra ömmaste nackhåren på mig. Ja. Ungefär så har vi det på dagarna.
2014-03-30
Det kanske låter vansinnigt ointressant och till och med rätt tråkigt. Men det är det faktiskt inte. Trots att jag inte får så mycket gjort känns det som att jag helt uppfyller den där klichén om att "jag har världens mest meningsfulla jobb". Pinsamt värre. Men. Så är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!