tisdag 27 maj 2014

Varje dag

*
Du fäktar vilt med armarna. Dina små naglar, som verkar växa snabbare än ljusets hastighet, river varenda liten skinnbit de kommer åt. Jag försöker skydda din kropp och få dig att riva på mig istället. Tycker att din hud fortfarande är för ömtålig. Men min hud har varit med länge. Den tål lite mer.
*
Jag lägger ner dig på skötbädden i badrummet och tar av dig alla kläder och blöjan. Det är dags få din massage och du skiner upp i ett stort tandlöst leende. Medan jag tar fram oljan ur skåpet hittar du dina fötter och börjar genast suga och gnaga på dina stortår samtidigt som du lyckligt utbrister ett långt "aaaaaa".
*
Vi har precis ammat klart och jag lyfter upp dig så att du ska få rapa och försöka greppa mönstret på kuddarna bakom. Du rynkar koncentrerat din panna och kastar med otympliga rörelser ut händerna mot fjärilen som inte släpper från tyget idag heller. Så pausar du lite och jag känner hur något varmt, vitt och väldigt vått rinner ner över bröstet på mig. Du ler stort mot mig med mjölkspyan rinnande för hakan och jag ler tillbaka samtidigt som jag tar upp en handduk för att torka av oss.
*
Jag smyger sakta in i sovrummet. Golvet knarrar och jag känner hur jag spänner kroppen. Jag närmar mig din säng, håller andan och lyssnar intensivt efter dina andetag. Det är knäpptyst. Mitt hjärta hoppar över ett slag och sedan ser jag hur din bröstkorg lyfts upp och du drar ett djupt andetag. Jag andas ut. Och smyger sakta ut ur rummet igen.
*
Allt du är. Allt du gör. Det gör mig så rädd och lycklig över att få ha dig i mitt liv. Varje dag. Älskade barn.
*
140512

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!