fredag 27 mars 2015

Författardrömmar

När jag har läst färdigt en bok eller en bokserie så brukar jag ofta (i alla fall om boken varit bra) känna mig en aningen tom. Det är som att jag träffat någon som jag tycker om men vet att det kommer dröja väldigt lång tid, om ens någonsin, innan jag får träffa den personen igen. Jag har precis läst ut hela Harry Potter serien (på orginalspråket vill jag bara poängtera) för vad som borde vara femtielfte gången i ordningen. Ord, meningar och scener snurrar i huvudet. Jag måste påminna mig själv om att det inte kommer en åttonde bok. Trots att jag längtar efter det. Jag förstår inte riktigt vad det är med just Harry Potter böckerna som berör mig så djupt. Kanske är det så enkelt som att jag tycker att den världen som Harry lever i är en så mycket mer spännande värld än vår. Det är lite sorgligt att tänka på det. Så istället tänker jag på allt det fina som boken väcker inom mig. Hur den inspirerar mig. Varje gång då jag läst någon av HP-böckerna vill jag sätta mig med pennan i högsta hugg och skapa min egen fantasivärld. Jag vill ha förmågan att beröra andra människor lika djupt som den serien har berört mig. Och jag drömmer om att vara en lika beundransvärd person som JK Rowling. Som, utöver att vara en fantastisk författare, mig veterligen, är den enda som förlorat sin miljardärstatus eftersom hon gett bort så mycket pengar till välgörenhet.

Ja, jo det är väl inte direkt en hemlighet om att jag drömmer om att en dag få titulera mig författare. Men vad jag ska lyckas skriva? Ja, det är ju en helt annan historia. Kristoffer säger att "Linas högsta dröm är att skriva en vikingasaga" och det ligger onekligen högt på listan. Jag har ett gäng halvskriva historier som utspelas på vikingatiden som jag gjort klart i huvudet men därför inte på pappret. För tillfället skriver jag dock en helt annan typ av historia. Det hade varit roligt om den blev klar. Det hade varit ännu roligare om den blev bra. Och det hade varit spännande, nypa sig i armen spännande, om jag skulle våga skicka in den till ett förlag någon dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!