torsdag 20 augusti 2015

Ändrade planer

Det känns som att jag har tusen tankar som bråkar om att ta plats i min skalle just nu. Jag är fortfararande glad och matt efter helgens bröllop som var helt fantastiskt. Men igår var det ett litet bakslag som trängde undan alla fina tankar. Vi var nämligen på banken och upptäckte att nej, om inte vårt hus värderas upp med typ en halv miljon så kan inte vi få ta något annat än blanco-lån från banken. Vi hade gjort planer för att bygga ut. Eller ja. Bygga in kanske jag ska säga. Vi hade tänkt bygga in carporten eftersom den inte är direkt optimalt utnyttjad nu. Men tji fick vi. För enligt bankens enkla uträkning att döma har vi plöjt in några hundra tusen för mycket i huset när vi köpte det. Happ. Så kan det visst gå när du köper hus på en het marknad. Vi visste ju att vi betalat för mycket för det, men jag hade nog inte riktigt tänkt att det skulle vara så illa.

Eller ja. Illa och illa. Buhu liksom. Stackars oss välbetalda människor (båda med fasta, ganska säkra anställningar) som inte får ett banklån utan måste spara ihop till det om vi vill göra något. Nej jag vet. Det är verkligen inte synd om oss på något sätt. Men ni vet. När du liksom har ställt in dig på att dörren står på vid gavel och så plötsligt får du den smälld i ansiktet. Då är det lätt att bli lite nedslagen. (Btw - detta får mig förresten helt osökt att tänka på en låt från Frozen. Något med "all my life has been a series of doors in my face")

Men. Bara nya friska tag som gäller. Jag ringde mäklaren som vi köpte huset av och bokade in en kostnadsfri värdering av huset. Så får vi se om det kan påverka något hos banken. Och gör det inte det så vet vi i alla fall lite mer om vilka investeringar som kan vara värda att göra eller inte göra. För vi tänker ju inte så långsiktigt med huset. Förhoppningsvis kan vi bo där fem år till eller något sådant, men vi snackar ju inte om att vi kommer bo där resten av livet och då är ju det ju bra om vi kan tänka lite smart. Att vi har en plan. Och ja. Hur som helst. Det är alltid bra att ha en plan.

Pass opp. Här kommer en glad bild som nästan inte har något med inlägget att göra.
Bröllopsdagen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!