måndag 28 september 2015

Energitjuvar

Jag brukar försöka undvika att vara allt för nära människor som stjäl min energi. Negativitet kan jag klara mig utan och jag tycker att jag behöver all positiv energi som jag kan få. Jag är dessutom väldigt lättpåverkad av hur människor mår så det är ytterligare en anledning till att jag vill vara nära de som har en övervägande positiv livssyn. Själv är jag lite osäker på om jag utstrålar positiv eller negativ energi. Förmodligen beror det mycket på vad jag själv utsätts för eftersom jag tyvärr är ganska dålig på att vända negativ energi till någon form av  positiv kämparglöd. En kollega sa att hon tyckte att jag hade en lugnande effekt på henne ibland och det var så härligt och så oväntat eftersom jag ser mig mer som någon som ger motsatt effekt. Kul i alla fall. 

Idag var dock tyvärr en sådan där dag när jag var på ganska bra humör och sedan fick en riktig kalldusch av någon som likt en dementor (energitjuv de lux!) sög ur all min glädje. Hade jag haft ett stort paket choklad kanske det hade hjälpt men nu hade jag inte det. Istället försökte jag göra något konstruktivt. Skriva ner alla defensiva och elaka tankar och sedan möblera om mitt skrivbord. Det gick ganska bra. Men inte tillräckligt. Jag undrar om det finns någon strategi jag skulle kunna använda för att inte bli så påverkad av människor. Är det så här för alla liksom? Hur gör ni? Jag vill inte gå omkring och vara skitföbannad/ledsen/deprimerad/vad-det-nu-kan-vara en hel dag bara för att någon annan råkar ha en dålig dag eller säger något tanklöst. Min teori är att jag ska tillåta mig själv att vara nedtryckt/arg/etc. en stund och sedan släppa det men än så länge kommer jag inte riktigt till det där stadiet när jag kan släppa det... 

Vi har en datasamordnare på jobbet som jag pratar med ibland och utöver att ha en fantastisk telefonröst så gör hon mig alltid lugn, självsäker och fylld av framtidstro. Men jag kan liksom inte med att ringa henne när det inte handlar om projekt för att hon ska vara min personliga terapeut i energitjuv-ärenden :) Får väl köpa några självhjälpsböcker och lära mig ta hand om mig själv helt enkelt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!