måndag 21 september 2015

Lite blommor

Tillåt mig att få presentera några av våra blommor här hemma. Det är fortfarande ett gäng fönsterbrädor och andra skrymslen och vrår som väntar på att få fyllas men här kommer en liten kavalkad bilder på sådant som jag tycker är vackert just nu.

Vi börjar med en liten planta som jag är mycket stolt över. Min lilla elefantöra som jag fick av min kompis Marika och som nu till och med har ynglat av sig. Det verkar trivas bra då den missköts lite grann eftersom jag hanterar mina växter varsamt i perioder för att sedan glömma bort dem totalt. Men jag är i alla fall väldigt tacksam över den här lilla varelsen och hyser höga förhoppningar om dess framtid.
Linas 30årsdag
Sedan går vi direkt vidare till ett annat lyckokast. Vår fantastiska blomsterlönn som levererades knappt som mer än några blad i gåva av våra (numera) grannar under sommaren 2013. Den klarade sig fint men en en vecka utan vatten sommaren 2014 gjorde att jag blev tvungen att beskära hela växten ta ett nytt skott (heter det ens så?) från den enda levande grenen. Denna vårdade jag sedan ömt och den växte och frodades utan dess like. En liten omplantering och plötsligt var den över metern hög och fick flytta ut nu under sommaren 2015 för att lugna ner sig. Och nu börjar det snart bli dags för ytterligare en omplantering och att testa att själv ta lite skott från den. Den har i alla fall stora gröna lönnblad och får massor av blommor i underbart orange färg.
20130707-IMG_9347Några av våra krukväxter
Och så så tar vi en titt på två lite nyare växter som jag fullkomligt älskar. Den första är en nästan svart blomma. Rödbladig oxalis tror jag att den heter och den är fullkomligt ljuvlig i all sin mörka mäktighet. Jag köpte den nu under sommaren och hoppas att den ska trivas bra där den står.
Några av våra krukväxter
Och sedan har vi en småbladig liten sak som jag inte har en susning om vad det är för något. Små nästan runda blad har den och ser på det hela taget väldigt yvig och vild ut vilket jag tycker är härligt. Jag vet dock inte riktigt hur jag ska få reda på vad det är för sort och hur jag ska ta hand om den. Får väl hänga loss i lite blomsteraffärer och spana efter samma växt gissar jag. Den står för tillfället planterad i en mossangripen terakottakruka och det tycker jag att den gör sig så himla bra i.
Några av våra krukväxterNågra av våra krukväxter
Sist men inste minst måste jag ju visa en av alla våra tomatplantor (har faktiskt tappat räkningen på exakt hur många vi har men det är ett ordentligt gäng i alla fall). Det är så roligt att Aaron bara kan gå omkring och plocka dem bäst han vill. Vi kommer definitivt att sätta tomater nästa år också. Men kanske inte riktigt lika många utan satsa på några få och försöka driva upp dem i god tid så att de hinner börja mogna lite tidigare.Några av våra krukväxter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!