torsdag 22 oktober 2015

Matkalkyl

Aarons matpreferenser har nu fått mig att kolla matkalkyl.se lista över hur mycket näring/fett etc vissa saker innehåller. Det är dock ganska nedslående då han sitter och bälgar i sig broccoli och upptäcker exakt hur lite näring och fett den grönsaken innehåller. Hur ska han gå upp i vikt på det liksom? Damn it, tyckte Kristoffer som älskar kombinationen att Aaron äter stammen och han äter kronan på broccolin. Men men. Den innehåller i alla fall mycket C-vitamin.

Häromdagen trodde jag att Aaron svängt vad gäller tycke om ris så vi skyndade genast oss för att hämta mer. Jag tror det blev fem skedar totalt sedan tyckte han att det var tillräckligt med kolhydratladdning. Ah, well. Någon gång börjar han väl äta lite mer. Tills vidare försöker jag vara tacksam över alla grönsaker och frukter han gillar. Vi har inte testat avokado till honom än och jag håller både tummar och tår att han ska älska det lika mycket som tomat eller paprika. Tänk vad mycket fett (19,6%) den innehåller. Vore perfekt om det föll den lille herren i smaken tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!