söndag 18 oktober 2015

Pendla

Jag tycker att det är ganska trevligt att pendla med tåget till och från jobbet. Det känns på något sätt bekant eftersom jag fick åka skolbuss/buss från 6:an. Jag tänker dock ofta att jag borde utnyttja tiden bättre och i perioder gör jag det. Ibland läser jag en bok, skriver på en historia och nu på senare tid sitter jag och läser inlägg i en facebookgrupp som heter Vetenskap och Folkbildning. Det är faktiskt en ganska okej grupp men det gäller att ha ordentligt med belägg för sina påståenden för att inte bli sågad vid fotknölarna. Och det är viktigt att inte ta något som skrivs personligt trots att folk uttrycker sig klumpigt eller med hjälp av diverse härskartekniker, så som folk gör i allmänhet alltså. Det är i alla fall en ganska intressant grupp att läsa i. Jag reagerar med en blandning av irritation och intresse. Jag vet inte om det är att jag utnyttjar min tid effektivt men jag lär mig i alla fall något nytt och det kan ju inte vara fel. 

Det finns så klart en massa baksidor med att pendla och visst kan jag sakna den tiden då det tog en kvart dörr till dörr från hemmet till jobbet. Men jag tycker ändå att det är rätt okej. Ibland tänker jag att jag ska passa på att jobba lite på tåget så att det ska vara lättare att inte hamna back på mitt flexkonto men jag tycker att det är ganska skönt att få den där tiden bara för mig själv. Slippa tänka på jobb eller något annat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!