söndag 22 november 2015

Grinchens önskelista

Snart står julen för dörren och då brukar det vara på sin plats att planera semester, julklappsinköp och bara allmänt känna sig lycklig över att få sätta upp julstjärnor överallt. Jag älskar julen och tycker att december är en så himla mysig månad. Jag längtar efter riktigt god julmat, adventsljusstakar, folk som dekorerat sin trädgård med ljusslingor, komma på knasiga rim, pynta gran och ja allt annat. Men även om jag älskar julen så finns det också sådant som gör att folk säkert tror att jag är någon form av Grinch. Jag är nämligen inte helt såld på julklappar. Visst jag tycker det är roligt att slå in och lägga paket under granen men tanken på att behöva gå på stan och köpa julklappar (eller i bästa fall beställa på nätet) och sedan vara med om galenskapen när allt ska öppnas är jag inte ett fan av. Jag ser mest otacksamhet och resursslöseri och blir ärligt talat lite äcklad av berg med julklappar och soppåsar med julklappspapper. Jag tycker liksom att det är fint som dekoration under granen men annars känner jag bara att det ofta blir för mycket.
Julafton 201420141224-IMG_8875
Kristoffer är å andra sidan helt olik mig just vad häller julklappar. Han gillar både att köpa (fast helst beställa på nätet) och få. Han vill ha ett berg av julklappar och gärna saker som är dyra (=kvalitet) och fulladdat med "teknik". Han är också genuint bra på att visa glädje och tacksamhet för sina julklappar medan mina egna känslor överskuggas av något annat som jag tror upplevs som ganska otrevligt. Jag minns inte riktigt när jag blev sån här eller om jag alltid haft det i mig. Jag vet att någon sa att det var roligt att köpa saker till mig för jag blev alltid så glad. Eh... well, det har ju vänt kan jag tyvärr meddela. Eller alltså, jag kan ju bli glad men jag visar det knappast med några översvallande känslor.
20141223-IMG_8789
Dessutom är jag i en period av mitt liv där jag har svårt att känna, och därmed visa, glädje och tacksamhet över huvud taget, i alla fall för något annat än Aaron. Dagens höjdpunkt för mig kan numera bestå i 1) när jag får plocka upp Aaron på morgonen eller 2) när jag får hämta Aaron på förskolan. Allt annat känns många dagar som helt meningslöst. Det är ganska jobbigt att ha det så här så jag ska försöka göra något åt det innan jul. Jag vill ju kunna njuta av något mer. Jag vill känna att mitt liv är rikare och mer innehållsrikt än vad jag upplever det som just nu. Jag vill helt enkelt vara glad för jag är jävligt trött på att vara ledsen. DET önskar jag mig i julklapp - lycka. Får jag det lovar jag att visa ordentligt med både tacksamhet och glädje. Fägrilt i December

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!