fredag 1 januari 2016

Året som gick 2015

2015 är slut och det är dags för en årssummering. Som vanligt lånad av UnderbaraClara. Enjoy!

Gjorde du något 2015 som du aldrig gjort förut? Nej, vet ni vad. Jag kan inte komma på en enda sak jag gjorde förra året som jag inte redan gjort. Vad märkligt ändå.

Genomdrev du någon stor förändring? Ja... Vårat fantastiska trädgårdsland kan nog se som en förändring och den var ju jag i högsta grad mest den som pushade på. Även om vi båda är så otroligt nöjda med slutresultatet. Här är lite ögongodis på det :)

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Flera. Bland annat min kusin, min lillebror, våra fina grannar och så är det ett gäng som väntar små nykomlingar ungefär samtidigt som vi.

Vilket datum från år 2015 kommer du alltid att minnas? Midsommarafton för att jag fick ett positivt gravididtetstest. Bara veckan efter att jag tagit ett graviditetstest som var negativt så det kändes väldigt fint på så många sätt.

Dog någon som stod dig nära? Stig

Vilka länder besökte du? Spanien

Bästa köpet? Förra året köpte vi en kompost och den har verkligen fått jobba i år vilket känns oväntat roligt. Men det låter ju inte direkt speciellt spännande att skriva om. Men ibland är det ju så. Att det där som är det absolut bästa inte låter så himla häftigt och tufft.

Gjorde någonting dig riktigt glad? Jag få bli gravid gjorde mig väldigt glad, men jag tror inte riktigt att jag har fattat det än.

Saknar du något under år 2015 som du vill ha år 2016? Att få vara mer lycklig. Första halvåret var ganska okej, men andra halvan av 2015 var ganska trist.

Vad önskar du att du gjort mer? Skrivit. Jag skulle vilja ta tag i mina författardrömmar mer under 2016.

Vad önskar du att du gjort mindre? Varit trött och ledsen

Favoritprogram på TV? Tycker det mesta är skit. Men Downton Abby och Fröken Frimans krig 2 var i alla fall bra.

Bästa boken du läste i år? Kommer inte ihåg en enda bok jag läst nu. Jo vänta. Jag tyckte faktiskt riktigt bra om Vilhelm Mobergs utvandrarna. Fick filmerna i julklapp också så det ska bli spännande att se.

Största musikaliska upptäckten? Jag lyssnar på otroligt lite musik om det inte rör sig om barnsånger. Att Aaron nu har börjat "sjunga" är dock det mest fantastiska jag hört. Detta trots att han bara säger enstaka ord typ " pippi - langstamp - hopp - hej - apa - häst - penga" men det är som att det pirrar till djupt i magen på mig när jag ser hur koncentrerat han försöker. Att vara med på hans förskolas lucia-firande kan också ha varit det bästa jag upplevt i musikväg. Inte för att barnen sjöng speciellt bra, utan på grund av stämningen. Jag får en klump i halsen bara jag tänker på det. Så fint var det.

Vad var din största framgång på jobbet 2015? Ingen. Känns lite som att jag står still och stampar just nu tycker jag. Vet dock inte om det faktiskt är så eller om det är för att jag knappt ska jobba alls under 2016.

Största framgång på det privata planet? Jag tycker att jag blir en bättre och bättre mamma till Aaron.

Största misstaget? Pass

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Mer ledsen helt klart.

Vad spenderade du mest pengar på? Huset gissar jag...

Något du önskade dig och fick? Bli gravid

Något du önskade dig och inte fick? Ja tyvärr ganska mycket. Vissa saker tror jag är sunt att inte få. Men en stor sak som jag önskade att jag skulle få rann bara ut i sanden vilket gjorde mig ganska ledsen.

Vad gjorde du på din födelsedag 2015? Minns inte riktigt. Jag sa i förväg att jag inte ville fira men sedan när dagen kom så ångrade jag mig djupt att jag inte hade slagit på stort och ordnat ett mega-galej.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Japp...

Vad fick dig att må bra? Aaron - alltid

Vem saknade du? Jag saknade faktiskt ganska många av de vi träffade när vi bodde i USA. Saknar generellt människorna där.

De bästa nya människorna du träffade? Pass...

Mest stolt över? Att jag och Kristoffer är så fina föräldrar. Att vi är sådana som tar oss tid att sitta tillsammans med Aaron på hans rum, tidigt en lördag morgon trots att en av oss kunde passa på att ligga kvar i sängen.

Högsta önskan just nu? Att jag ska få fortsätta att må bra och att det snart blir den 5:e februari så att jag får gå hem.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år? Jag har många saker jag tänker som nybliven mamma att jag ska göra annorlunda med den här gången. Det mesta handlar om att njuta. Annars har jag faktiskt lite mer ytliga knasiga saker som jag tänker på. Tex så skulle jag vilja köpa upp mig på lite mer genomtänkta plagg i min garderob.

Jag och Kristoffer har också pratat om att vi ska bli bättre på att minska vår köttkonsumtion. Så jag hoppas att vi ska hitta några bra recept som funkar för oss. Vegetarisk tacos, pizza och lasagne gör vi redan bra, men jag hoppas verkligen att vi lyckas vidga matlagningen lite (läs mycket).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!