fredag 22 januari 2016

Serietips

I onsdags började vi kolla på SVTs serie "Kampen om tungvattnet". Än så länge har vi bara hunnit med ett avsnitt men det verkar lovande. Bra också att ge sig själv möjlighet att fräscha upp kemi- och fysikkunskaperna. Och till viss del även historiekunskaperna. 

Av någon anledning så känner jag mig lite extra stolt över mig själv varje gång jag ser ett program som inte är på svenska eller engelska. Nu är det visserligen bara andra bekanta språk för mig än så länge. Men oavsett så känns det som att norskan och tyskan adderar lite extra tyngd till historien. Plötsligt är den lite mer äkta på något sätt.

I går började vi också kolla på "Manhattan" eftersom jag tyckte den såg intressant ut när vi scrollade igenom Netflix-listan. Av någon anledning hade jag fått för mig att den skulle handla om när Brooklyn Bridge byggdes. Men nej. Den handlar alltså om Manhattan-projektet. Så nu ser vi alltså på två serier som utspelar sig under andra världskriget. Mycket spännande. Bra också att väga upp den där självgoda känslan jag fick av att kolla på multispråkserie med en überamerikansk. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!