onsdag 13 januari 2016

Gravidlistan

UnderbaraClara hade en så fin gravidlista som jag tänkte sno rakt av. Jag tänkte först att jag skulle lägga upp den efter Bbron fötts men jag hade inte riktigt tålamod till det. Så eventuellt reviderar jag den något i framtiden.
2014-03-30
När blev du mamma? Jag var 28 när jag fick Aaron och skulle fylla 29 (2 månader senare). Av någon anledning kändes det väldigt viktigt för mig innan att kunna säga att jag var 28 och inte 29 när jag fick honom. Så här i efterhand känns det skitlöjligt. Det skiljer ju bara två månader ändå... Med Bbron kommer jag att ha fyllt eller precis fylla 31 år. Låter jättegammat tycker jag men jag känner mig inte speciellt gammal.

Hur många barn har du? En ute och en i magen

Var graviditeterna planerade? Ja. Fast med Aaron så hade vi tänkt börja försöka månaden efter så att han skulle bli ett "första-kvartals-barn" istället för  ett "sista-kvartals-barn". Jag kommer fortfarande ihåg hur förvånad jag var när jag tog det där testet. Och hur besviken jag var för att jag hade blivit snuvad på att planera för att bli gravid. Men med facit i hand är det jätteskönt att det blev som det blev. Med Bbron var vi väldigt noga med att det skulle skilja mer än 2 år. Allt fungerade direkt båda gångerna.

När berättade du om graviditeterna? Kring v.8 båda gångerna tror jag - berättade eftersom jag mådde skitilla och behövde äta på knäppa tider och vi hade gäster hos oss precis då båda gångerna. Väldigt olika upplevelser kring att berätta dock. Första gången ville jag skrika ut det direkt, men då bodde vi ju inte hemma och hade ingen lust att berätta det över telefon. Andra gången kändes det jättesvårt att föra på tal.

Hur många barn vill du ha? Jag har, så länge jag kan minnas, velat ha tre barn. Sedan kom Aaron och jag kunde för allt i världen inte se vitsen med att ha fler barn. Han var ju helt perfekt som han var så varför skulle jag ens våga kräva mer? Men ganska snabbt växte viljan att vilja ge honom ett syskon eftersom både jag och Kristoffer tycker att syskon är så himla härligt. Just nu vet jag inte vad jag hoppas på. I fall det här blir min sista graviditet tänker jag i alla fall njuta järnet.

Tätt ihop eller långt isär?  Minst två år emellan. Helst tre - fast så länge orkade vi inte vänta med Bbron.

Har du oroat dig mycket under graviditeterna? Nej faktiskt inte. Normalt mycket skulle jag tro. Mycket värre oro efter födseln så jag kanske har förträngt om och i så fall hur mycket jag oroade mig. Finns ingen värre oro än den panik jag kan uppleva om jag tror att något ska hända Aaron.

Hur var graviditeterna? Bra och lätta båda gångerna. Några jobbiga veckor med illamående men annars inte alls jobbigt.

Gillade du att vara gravid? Jag älskar att vara gravid! Tycker det är så härligt. Enda som är jobbigt är att jag inte kan gå fort.

Visste du vilket kön det skulle bli? Med Aaron kollade vi och det kändes totalt meningslöst efteråt. Vi hade liksom ingen aning om vad vi skulle göra med informationen så den här gången var vi tydliga med att vi inte ville veta. Känns så mycket bättre faktiskt. Vi blir inte överösta med massa förutfattade meningar om hur pojkar eller flickor "ska vara". Istället kan det bara få vara en bebis som ligger och gror.

Hur var förlossningen? Aarons förlossning var väldigt traumatisk, men kanske mest för Kristoffer som stod bredvid och behövde ringa ambulans och torka upp mitt blod i badrummet. Det jag upplevde som jobbigt var tiden efteråt - dels att amningen inte fungerade men också att jag inte kunde röra mig utan att ha ont. Tror det tog 8 veckor innan jag kunde sluta med smärtstillande och det var ganska påfrestande. Jag är dock otroligt pepp på Bbrons förlossning. Det låter ju galet, men det är lite som att jag är revanschsugen. Sedan har jag också väldigt stor tilltro till svensk förlossningsvård och jag är ju helt läkt i kroppen så det kommer ju lösa sig på ett eller annat sätt den här gången också. Jag är helt enkelt en ärrad upplevelse visare och vet att även om saker och ting känns för jävligt ibland så går det att ta sig igenom dem.

Hur var första bebistiden? Väldigt mycket blandade känslor. Allt var upp och ner. Läskigt och mysigt om vartannat. (Det här är något jag får återkomma till om några månader tror jag...)

Hade ni bestämt namnen sedan innan? Nej. Aaron var ett av förslagen förra gången men vi hade inte bestämt och det har vi inte gjort den här gången heller.

Ett råd till blivande mödrar?
  • Lyssna på förlossningspodden. Börja t.ex. med avsnittet som heter "Barnmorskan som ville dö. Fast utan bedövning" eller "In bed with en barnmorska". Otroligt fin och feministisk pod som verkligen inte delar ut pekpinnar eller levererar skräckhistorier.
  • Gör precis det du mår bra av. Om du vill gå på gravidyoga, vattengympa, profylaxkurs, läsa mängder med böcker, eller ignorera graviditeten totalt så gör det. Ha en plan och var beredd på att överge den helt i fall det inte fungerar - gäller allt från förlossning till tiden efteråt.
  • Köp en ergobaby eller liknande ergonomisk bärsele


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!