onsdag 27 januari 2016

v.36+0

Jag har så svårt att fokusera på något annat än graviditeten just nu. Jag scannar internet efter gravida bloggare och följer hungrigt alla deras tankar och inlägg. Förlossningspodden går på repeat i mina hörlurar och jag letar efter någon annan liknande pod för att stilla mitt begär. Jag känner att jag måste få skriva av mig lite för att inte explodera så vi tar en liten genomgång av läget just nu. Pass upp för avklädd bild på slutet btw!

Jag läser
Jag försöker läsa "Föda utan rädsla" men blir så jäkla irriterad på allt som står där. Det är så mycket generaliseringar. Så mycket som ska vara på ett visst sätt. Så mycket som inte stämmer in på mig. Och så är den skriven med ett genusstänk som känns förlegat. Jag blir också ganska frustrerad eftersom jag inte riktigt förstår vad författaren menar ibland. Hur menar hon tex att jag ska sänka min axlar och slappna av när den där mäktiga överväldigande känslan av att krysta kommer? Jag fattar helt enkelt inte. Måste hitta någon bok som inte gör mig förbannad. Alternativt så kommer profylaxkurser rädda mig och förklara allt :)

Jag lyssnar på
Förlossningspodden och kloka människor inom sjukvården. Jag fokuserar på positiva berättelser och skalar snabbt bort alla som försöker skrämma upp mig. Jag vägrar lyssna på negativa människor eller människor som tror att deras lösning skulle funka även för mig.

Jag känner mig
Tung (vilket är ironiskt att skriva med tanke på boken jag läser). Fast mest tung mentalt. Det tar emot att jobba eftersom mina tankar vandrar iväg hela tiden. Men nu är det bara 1,5 jobbveckor kvar och att säga att nedräkningen har börjat är ju en grov underdrift.

Annars känner jag mig bra i kroppen. Förra gången jag var hos barnmorskan kändes det verkligen som att barnet hade fixerat sig långt ner - precis som Aaron - men den där välbekanta ilande känslan (som om någon försöker bryta sig ut) har dämpats en hel del så nu är jag inte riktigt lika säker. Bbron är annars otroligt lugn och regelbunden i sina rörelser och det gör att jag känner mig ganska lugn också.

Jag och datum
Jag är en ganska logiskt lagt person. En person som vill ha svar. Typisk ingenjör. Även om det inte finns några svar. (Och att få svar om typ datum när det gäller allt som har med graviditet/förlossning/barn att göra är mer eller mindre omöjligt. Sannolikheter funkar, men det finns inga absoluta sanningar.) Därför är det skönt att ha lite konkreta hålltider jag kan lasta av hjärnan med.
- 5 feb är min sista jobbdag. Hurra!
- 6 och 13 feb är det profylaxkurs och mina förväntningar är skyhöga
- 16 feb ska vi in på första kontrollen för att se om det är dags att starta igång förlossningen genom att ta hål på hinnorna.
- 23 feb är BF!
- 28 feb fyller jag 31 år och det här är väl egentligen det enda datumet i hela februari som jag hoppas att bebisen verkligen inte föds på.

Mina favoritdatum som bebisens födelsedatum är annars
160216 - för att det är symmetriskt snyggt
160229 - för att det vore coolt med en nyårsbebis och en skottårsbebis
1603xx - för att bebisen då skulle få en egen månad och för att det ska vara längre ifrån Aarons födelsedag hoppas jag på en marsbebis.

Jag och namn
Vi har inte spikat några namn än och jag är lite lätt stressad av att ha en lång lång lista med tjejnamn men typ inga killnamn.

Jag och förberedelser
Eftersom det där kontrolldatumet kryper allt närmare tänker jag tat det snart börjar bli dags att packa en väska. Jag kollade på vad jag skrev förra gången och tänker att det var en ganska sansad lista. Får se vad vi ska ha med den här gången...

Här kommer en bild på mig och magen i v.35+4. Jag tycker den är vrålsnygg, vrålstor och att jag ser jättesolbränd ut på bilden. 
20160123-IMG_6316

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!