fredag 29 april 2016

Fixa sömnen

Jag fortsätter på mitt inslagna tema säng och sömn. Som förälder upplever jag nämligen det ibland som att just sömn är det stora samtalsämnet. Barnens sömn. När de ska lägga sig. Varför de vaknar för tidigt (eller för sent!)Föräldrarnas brist på sömn. Ja, helt enkelt ens sömnvanor.

Aaron sov ganska risigt både på dagen och natten de första tio månaderna. Sedan flyttade vi ut till huset, han fick eget rum och hux flux började han sova från 19-07. Typ. Jag vet inte riktigt vad det berodde på. Kanske var han helt enkelt redo för det då. Men två saker som har varit viktiga för att vi tog oss dit var:
1: Rutiner
2: Läsa boken "Somna utan gråt"

Eventuella så kallade skrikmetoder har varit ett big no no. Jag kan inte prata tillräckligt mycket om hur otroligt lite det passar för mig och hur extremt lite jag tror att det är rätt väg att gå. Och så vill jag så klart fortsätta att tänka.

Märtha har än så länge sovit bättre än Aaron i den bemärkelsen att hon ofta drar ett långsovarpass i vagnen på dagen. Det underlättar livet väldigt mycket för mig eftersom jag då får lite tid att andas. Men problemet är på natten. Då sover hon helst mig. Men grejen är den att jag tycker att hon sover sämre och sämre på mig. Hon vaknar oftare. I början kunde vi sova 21-02-05 men nu är det inte alls så. Det känns som att vi stör varandra. Men att försöka lägga henne helt i från mig är också dömt att misslyckas. Än så länge. Så för att försöka lösa problemet drog jag idag fram den där boken "Somna utan gråt" och nu ska jag lusläsa den för att friska upp minnet. För även om det är mysigt att hon sover på mig så blir jag ju väldigt begränsad av det. Och som sagt. Det känns som att det börjar störa vår (mest min) sömn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!