tisdag 24 maj 2016

Trädgårdsbilder

Tänkte jag skulle bjussa på lite mer trädgårdsbilder. Trädgården är något av det bästa jag vet just nu och jag längtar efter att få se allt poppa upp ur jorden. Fast vi har varit ganska oorganiserade så det kanske kommer att ta lite tid/inte bli helt hundra. Men det är ganska kul ändå.

I lördags var vi ju som sagt i väg och spenderade en jäkla massa pengar på blommor. Här kommer en bild på rosorna. Inte så värst spännande förvisso eftersom de bara är satta i jorden. Men still. Nästa helg får vi dessutom låna ett släp så efter det tänkte vi åka i väg och köpa lite armeringsnät som de ska kunna klättra på. Tror det kan bli jättebra. (Så här fint kan förresten Flammentanz blomma)
20160522-IMG_8975
Och så här ser kryddlådan ut i år. Vi lyckades inte övervindra varken persiljan eller rosmarinen från förra året så det blev till att köpa nytt. Basilikan hoppas jag ska klara sig ute trots att de brukar vara lite känsliga. Om det visar sig att det är för kallt för den så får vi väl köpa nya och ha i kruka här inne. Jag vet egentligen inte riktigt vad vi ska ha för kryddor där. Jordgubbar i samma låda är ju egentligen inte en bra lösning eftersom de revar sig något vansinnigt mycket, men till jag har kommit på något bättre så kör vi på det här.
20160522-IMG_8971
Det här är jag i ett nötskal. Orkar inte bry mig om att ta bort förra årets snören så allt får sitta kvar på pinnarna som ska hålla uppe slingerkrassen. Lite slarvigt sådär. Precis som jag.
20160522-IMG_8973
Här är en närbild på vår vitlök (eller ja, mest på pinnen som markerar att det växer vitlök där men  ja, ni fattar) som vi satte i höstas och som har tagit sig så himla bra. Eller ja. Jag tror att den har gjort det. Svårt att veta när allt ätbart är under jord liksom...
20160522-IMG_8978
Förra sommaren satte vi en rabarber. Vi skördade den dock aldrig utan lät den bara vara. Tydligen var det helt rätt taktik för den har vuxit sig helt enorm så vi var tvugna att skörda lite. Kristoffer bakade en himmelskt god rabarberpaj. (Skulle jag sagt om jag gillade rabarber - vilket jag inte gör- men den blev himla bra ändå.)
20160522-IMG_8977
Och här är bara några random trädgårdsbilder på oss och några växter. Som le grande finale liksom.
20160522-IMG_8956 20160522-IMG_8960 20160522-IMG_897220160522-IMG_8979

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!