lördag 21 maj 2016

Trädgårdsinköp

Idag skulle vi haft besök av några kompisar men deras minsta var sjuk så helt plötsligt hade vi en dag för oss själva. Detta utnyttjades på bästa sätt - med en tripp till blomsterlandet!

Där spenderade vi en mindre förmögenhet på Flammentanz-rosor, pioner, lavendel, astilbe, kryddväxter, jord och gödsel. Vädret var helt på vår sida. Mulet men uppehåll och sedan lagom när alla växter kommit i jorden så började det regna. Win!

Rosorna satte vi i bakkant odlingslådorna och jag hoppas att de ska trivas där. Ganska skuggigt och så är det ju inte lika vindskyddet som om de står mot en husvägg men det ska vara en härdig sort så jag håller tummarna. Fast de lät väl inte växa sig så präktiga i år i vilket fall. Verkar som att första året handlar mest om etablering tyvärr. Har inte hunnit ta bild på dem än. Måste ut i morgon och dokumentera tänker jag.
20160521-IMG_8950
Men jag lyckades åtminstone få två bilder av vår lilla cirkel som så sakteligen fylls på med blomster. (Vi har lämnat lite plats till några pumpor också men mer om det en annan gång.) Nu finns det i alla fall rosa pioner, lite astilbe i olika nyanser och så ett gång lavendel. Hoppas att jag satte allt på ett vettigt avstånd bara. Så svårt att veta om de kommer att ta sig eller inte.
20160521-IMG_8952
Jag är så glad för vår trädgård och att den börjar ta form. Kommer bli så himla bra när vi får klart förrådet sedan också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!