onsdag 17 augusti 2016

Den giftfria retoriken

Jag håller på att bli knäpp på den här "endast naturligt/organiskt/giftfri" trenden som råder. Alltså inte det att något ska vara fritt från gift utan just ordvalen. För vad det handlar om är rätt och slätt greenwashing. Jag läste tex hos Trendenser om rumsspray med "helt naturliga och miljövänliga ämnen". När jag sedan följer länken så hittar jag mycket riktigt ett spray. Innehållande vatten, alkohol och parfym. Jaha. Här har vi alltså en plastflaska innehållande mestadels vatten som du betalar 79€ för. Allt för att ditt hem ska få en unik doft. Yay. Men bara lugn, för sprayet innehåller naturliga och miljövänliga ämnen. Ungefär som mineralvatten då. Fast till ett lite annat pris.

Som småbarnsförälder känner jag mig ofta ganska utsatt för situationer som går ut på att om jag inte väljer det "naturliga/giftfria" alternativet till mina barn är jag en dålig förälder. För du vill väl göra det bästa för ditt barn? Självklart, och då låter ju "giftfritt" och "naturligt" superbra. Men. Få (både företag och privatpersoner) verkar veta vad det egentligen innebär. Jag har flera gånger varit tvungen att revidera mina uppfattningar och sanningar över sådant jag trott var det de mest miljövänliga alternativen. För jag luras och lockas ju också av fancy ordval. I min iver att vara en god förälder och världsmedborgare så är jag stundtals naiv nog att duperas av smart retorik. 

Jag är ingen miljövänlig ängel på något sätt. Jag äter mängder med kött vilket kan ifrågasättas ur flera olika perspektiv. Jag kör bil. Jag använder flytande tvål. Äter berg av godis. Diskar vällingflaskorna i diskmaskin. Höjer temperaturen i huset istället för att ta på mig mer kläder. Etc etc. Jag är i flera avseenden alltså inte ett dugg bättre än de som målar med vackra ord. Men jag utger mig heller inte för att vara det. Jag är fullt medveten om mitt ekologiska fotavtryck. Och skulle inte hurra av glädje om jag gjorde en LCA-rapport om mig själv. Men jag försöker bättra mig. Och jag försöker framförallt att göra faktabaserade val istället för känslomässiga. Se bortom de tjusiga orden.

20160626-IMG_0437
P.s jag älskar Fridas blogg så vill inte ge henne en masa skit men det var ett så bra exempel på sådant som jag stör mig på att jag liksom var tvungen att skriva något. och Marie-Stella-Maris verkar ha ett genuint intresse för ett av FNs viktigaste klimatmål - rent vatten för alla, men jag tycker ändå att många av deras produkter är skit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod - skriv några peppande ord!